توانبخشی و نگهداری،بیماران اعصاب و روان،نگهداری بیماران مزمن،مراقبت شبانه روزی،آسایشگاه اعصاب و روان،مرکز نگهداری شبانه روزی،آسایشگاه روان،آسایشگاه،مرکز توانبخشی
i r a n d o k h t
آسایشگاه اعصاب و روان ایران دخت
مرکز درمان، توانبخشی و مراقبت شبانه روزی بیماران مزمن روان (ویژه بانوان)
اخبار
1398/02/08 12:12

" رفتار درمانی شناختی" یا CBT چیست ؟

ا ین یک روش درمانی از طریق صحبت کردن با بیمار است:

 

    در مرحله اول روان درمانگر تلاش در دریافت طرز تفکر بیمار نسبت به خود، اطراف و دیگران دارد.

    در مرحله دوم سعی می نماید مسائل ومشکلاتی که موجب تولید اختلالات روانی در فرد گردیده است را پیدا نماید.

 

"رفتار درمانی شناختی"به شما کمک می کند تا به گونه دیگری اندیشیده و در نتیجه این طرز تفکر جدید شما میتوانید با رفتارهای سالم ترو درست تری در برابرحوادث ناخواسته وناگوار پیرامونتان برخورد نمائید.

 

 برخلاف سایر روشهای گفتار درمانی  که روان درمانگر درپی شناسائی و ریشه یابی علل رفتارهای نامناسب مراجع خود در برابر ناملایمات وحوادث زندگی است تابه او کمک کند , در "رفتار درمانیشناختی" روان درمانگر فقط برمشکلات زمان حال ( اینجا و اکنون) وانچه موجب ناراحتی و اضطراب درفرد بیمار گردیده است تکیه می کند.

" رفتار درمانی شناختی"  (CBT) در چه مواردی کمک کننده است؟

 

CBT می تواند در موارد زیر کمک کننده باشد:

 

 اضطراب ، افسردگی ، ترس ، فوبیا (ترس از مکانهای شلوغ و ترس  اجتماعی) ، استرس ، پرخوری ، اختلالات وسواسی اجباری ، اختلال پس از حادثه استرس ، اختلال دو قطبی و جنون. CBT همچنین میتواند درمواردی که فرد دچار مشکلاتی از قبیل عدم قدرت کنترل  خشم یا خود کم بینی و حتی درمورد مشکلات جسمی مانند خستگی ها و دردهای مزمن هم موثر باشد.

 

چگونه" رفتار درمانی شناختی"  به فرد کمک می کند؟

 

CBT به فرد کمک کرده تا درک بهتری از مسائلی که موجب تولید عدم تعادل روانی در اوگردیده اند   پیدا نماید.

 

در این روش  خاص روان درمانگر تلاش میکند تا معضل بزرگ شما را به اجزائ کوچکتری تبدیل کرده و این به شما کمک میکند تا معضلات و چگونگی تاثیر گذاری انرا در زندگیتان  بهترببینید

 

 این اجزا عبارتند از :

  وضعیت

 این معمولأ شامل یک حادثه تأثرآاور ویا یک موقعیت ورویداد دشواردر مسیر زندگی یک فرد است.   بدنبال این وضعیت نامناسب درقسمتهای مختلف ذهن آن فرد تغییراتی ایجاد خواهد شد و این تغییرات در زیر میباشد :

 

     اندیشه

    احساسات

    احساسات فیزیکی

    طرز بر خورد با مشکل

 

هر کدام از این اجزا می توانند بر یکدیگر تاثیرگذار باشند. طرز تفکر شما درباره یک مشکل خاص موجب تغییر وتحول  در حالات فیزیکی و احساسی تان خواهد گردید.

 

راههای مفیدوکمک کننده (Helpful) و غیرمفید و مضر (Unhelpful)  زیادی برای حل یک مشکل و معزل در زندگی موجود است وچگونگی حل این معزل بستگی زیادی به طرز شناخت و تفکر فرد دارد.

 

به عنوان مثال :

 

وضعیت یا موقعیت مشکل : شما روز بسیار بدی را گذرانیده وخسته ورنجیده هستید. بنابراین تصمیم میگیرید برای تمدد اعصاب وخرید مواد غذائی به بیرون بروید. همانطور که شما در طول جاده در حال راه رفتن هستید، یکی از اشنایانتان از کنارتان کذشته و ظاهرا ،به شما اعتنائی نکرده و شما را نادیده میگیرد.

 

تغییرات ایجاد شده در فرد میتواند به شکل سالم ومفید و یا غیر سالم و غیر مفید ظاهر گردد.

 

طرز فکرسالم و کمک کننده

 

 به نظر میرسد این دوست من گرفته و درهم و درخود فرورفته بود. تعجب میکنم اگر مسئله و یا گرفتاری خاصی برایش ایجادشده باشد.

 

احساسات سالم

 

احساس نگرانی برای دوستی که به شما بی توجه بوده میکند

 

تغییرات جسمی و فیزیکی در فرد سالم

 

فردی با قدرت تفکر سالم هیچ نوع تغییر خاصی در خود احساس نخواهد کرد.

 

 طرز برخورد با مشکل درفرد سالم

 

فردی با قدرت تفکر سالم بعد ازبرگشت به منزل با دوست خود تماس گرفته و از احوال او جویا گشته تا مطمئن شودکه او سالم است.

 

 

طرز تفکر ناسالم, غیرمفید ومضر

 

او مرا نادیده گرفته بنابراین او مرا دوست ندارد.

 

 احساسات در فردی با تفکرات ناسالم

 

احساس کمبود,افسردگی و طرد شدن از سوی دوستش براو چیره میگردد.

 

 تغییرات جسمی و فیزیکی

 

در اثر آزردگی شدید فرد ممکن است دچار دل بهم خوردگی,دل پیچه و تهوع نمائید.

 

طرز برخورد با مشکل

 

فرد بلافاصله به خانه برگشته و برای مدتی از برخورد با این دوست خود شدیدأ اجتناب می ورزد.

 

در مثال بالا کاملأ مشهود است که افراد بسته به موقعیت فکری خود میتوانند واکنشهای احساسی وروانی متفاوتی در برار حوادث روزمره داشته باشند. چگونگی ساختار فکری فرد بر روی واکنشهای رفتاری, احساسی وطرز عملکرد او در زندگی تاثیر عمیقی میگذارد.

 

این نوع افراد با حداقل علائم و شواهد سریعأ به یک نتیجه گیری کلی و منفی میرسند که موجب تولید:

 

 تعدادی از احساسات ناخوشایند.

 

 رفتارهای غیر سودمند در مسیر زندگی آنان خواهد گردید.

 

 در مورد مثال بالا زمانی که شما با افکاری از قبیل بی اعتنائی, نادیده گرفته شدن از جانب دوست خود( افکار مضر(  Unhelpful به خانه برگردید این منجر به احساس افسردگی و غمگینی در شما خواهدگردید.

 

بر عکس اگر شما قادر باشید که از مجموعۀ افکار غیر مضریا Helpful استفاد کنید شما با آن فرد تماس گرفته و با صحبت کردن سعی درپیدا کردن  دلیل رفتار غیر متعارف او برخواهید آمد.

 

از این طریق شما احساس بهتری در خود خواهید کرد.

 

آنچه بر یک فرد میگذرد می تواند در دیاگرام زیر خلاصه شود:

 

 این نوع  رفتارهای مضر و غیر مفید میتوانند وارد یک دور تسلسل معیوب, آزار دهنده و بیمار گونه گردند. اگر فردی مداومآ ازاین  سیکل معیوب در حل مسائل زندگی استفاده نماید این امر موجب افکاری منفی وغیر واقعی در مورد خود و اطراف شان می گردد. نتیجتآ فرد دچار اضطراب, دلمردگی و افسردگی طولانی مدت خواهد گردید.

 

 "رفتار درمان شناختی یا افکار رفتار درمانی  به فرد کمک کرده تا این سیکل معیوب را شکسته و از روش سا لم و مفید که دربالا توضیح داده شده  در حل مسائل زندگی خود استفاده نمایید.

 

منبع : Mind Forum

نظرات

نظر شما
نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
متن :

تصویر :

برچسب ها :